[BLOG] Cholesterol

[BLOG] Cholesterol

Cholesterol, we weten niet allemaal wat het precies is, maar we weten wel dat het slecht is.

Het is zinvol om op je cholestrol gehalte te letten als je verhoogde waarden hebt, want dat kan zeker voor problemen zorgen. Maar toch is cholesterol een stof die we niet kunnen missen. 

Zonder cholesterol zouden we slecht functionerende hersenen hebben, want deze bestaan grotendeels uit vet en cholesterol. Maar waarom zijn we dan zo negatief over cholesterol?

‘Slecht en goed’ cholesterol
Cholesterol is zeker geen slechte stof. Maar er kunnen problemen ontstaan wanneer ons cholesterol gehalte te hoog wordt of wanneer de verhouding tussen de soorten cholesterol verstoord is.

We kunnen cholesterol namelijk opdelen in twee stoffen;. LDL (low density lipoprotein) en HDL (high density lipoprotein). Hierbij is LDL het slechtere stofje en HDL het goede stofje. Zoals de afbeelding illustreert is LDL de stof die cholesterol afgeeft in weefselcellen en de bloedvaten. Daar zorgt cholesterol voor celopbouw en de vorming van hormonen. Het teveel aan cholesterol wordt vervolgens weer afgevoerd door HDL. Als er een hoog gehalte aan LDL is, wordt er veel cholesterol afgezet in weefselcellen en blijft er ook cholesterol achter in het bloedvat. Normaal gesproken ruimt HDL dit weer op, maar dit gebeurd onvoldoende wanneer er te weinig HDL aanwezig is. Als er naar verhouding meer LDL dan HDL is, kan er een adervernauwing ontstaan en daar wordt vaak voor gewaarschuwd bij cholesterol. In ernstige mate kan het namelijk leiden tot het geheel dichtslibben van een bloedvat waarna een infarct kan ontstaan.

Cholesterol in ons eten
Er zijn voedingsmiddelen die cholesterol bevatten, met name eieren zijn hier een goed voorbeeld van. Om deze reden adviseert het voedingscentrum om wekelijks maximaal 3 eieren te eten. Ook orgaanvlees, paling en garnalen bevatten cholesterol. Echter heeft dit cholesterol in onze voeding maar een heel klein effect op het cholesterol van ons zelf. We halen ongeveer 25% van het cholesterol uit onze voeding. Het grootste deel maakt onze lever namelijk zelf!

Cholesterol verlagen
Als je op je cholesterol wilt of moet letten en dit zou willen verlagen of op een gezond peil zou willen houden, dan moet je vooral letten op wat je eet. De 75% van het cholesterol dat we zelf maken, is voornamelijk afkomstig uit verzadigd vet. Dus producten zoals kaas, vette vleeswaren, ijs en koekjes kun je dan beter weglaten of niet te veel eten.

Er bestaan ook voedingsvezels die cholesterolverlagend kunnen werken. Deze vezels binden zich als het ware aan het cholesterol en verwijderen dit via de darmen. Een van die vezels is inuline. Dit is een niet- verteerbaar vezel en komt bijvoorbeeld voor in uien, zoete aardappelen, prei en bananen. 

Gezonde groet,

Willemijn Zwinkels
Voedingsdeskundige bij Meesterbakker Roodenrijs
voedingsdeskundige@roodenrijs.nl

< Terug naar het nieuws overzicht