[BLOG] Waarom zijn voedingsvezels belangrijk?

[BLOG] Waarom zijn voedingsvezels belangrijk?

Houd je darmen gezond, eet voedingsvezels!

Steeds meer onderzoeken tonen het aan; voedingsvezels zijn essentieel om ons gezond te houden. Er bestaan verschillende soorten voedingsvezels en deze hebben allemaal een eigen doel en functie in ons lichaam.

Hoe meer vezels, hoe beter!
En een belangrijke bron van voedingsvezels is brood. Een volkorenbrood bevat gemiddeld 2,3 gram voedingsvezels per snee brood. Er bestaan volkorenbroden die meer vezels bevatten, maar ook volkorenbroden die iets minder vezels bevatten. Een brood is volkoren wanneer het met volkorenmeel gemaakt is. En met elk volkorenbrood zit je ‘vezeltechnisch’ goed.  

Verzadiging
Door volkorenproducten te eten krijg je voedingsvezels binnen. Deze vezels zorgen ervoor dat je sneller een ‘vol’ gevoel krijgt. Van witte boterhammen kunnen we er immers meer op dan van volkoren boterhammen. Dat komt doordat de voedingsvezels in brood, maar ook in groenten of andere volkorenproducten, vocht opnemen. In onze maag en darmen absorberen voedingsvezels vocht op een sponsachtige manier. Ze zorgen voor een dikkere, brijige massa dat een beetje uitzet in onze maag. Hierdoor krijgen wij sneller een voller gevoel. En dat is goed! Volkorenproducten met veel voedingsvezels worden minder snel verteerd dan producten met nauwelijks of geen voedingsvezels. Het vraagt namelijk meer werk van ons lichaam en dit is gezond voor onze bloedsuikerspiegel en gehele verteringsstelsel.

Invloed op lichaamssamenstelling
Met name de onverteerbare voedingsvezels zorgen ervoor dat er sneller een seintje naar onze hersenen wordt gestuurd dat zegt: “stop met eten, je maag is (bijna) vol!” Ik heb een half jaar meegewerkt aan een onderzoek in Londen waar we testten hoe gezonde, maar te zware mensen reageerden op dit type voedingsvezels. Bij de splitsing van deze onverteerbare voedingsvezels in de maag, komen er zogenoemde vetzuren (fatty acids) vrij. Deze vetzuren remmen ons af tijdens het eten, doordat ze ons het gevoel geven verzadigd te zijn. In dit onderzoek werd een speciaal voedingsvezel ontwikkeld dat iets meer vetzuren dan normaal af gaf bij inname. Hierdoor werd dit effect versterkt en kon men duidelijker conclusies trekken. Ik heb uiteindelijk alleen de samenvatting ontvangen van dit onderzoek, maar er werden duidelijk positieve effecten in lichaamssamenstelling gevonden bij proefpersonen. Interessant!

Darmprikkelingen
Maar voedingsvezels hebben niet alleen invloed op de verzadiging en daarmee ons lichaamsgewicht. Voedingsvezels stimuleren ook onze darmen om te bewegen zodat de vertering op gang wordt gehouden. Niets is zo vervelend als niet naar de wc kunnen gaan..!

Ook beschermen voedingsvezels ons tegen ziekten omdat zij een versterkende werking hebben op ons immuunsysteem. Er wordt wel vaker gezegd dat onze weerstand begint bij gezonde darmen. Om onze weerstand op pijl te houden moeten dus ook onze darmen gezond zijn en blijven.

Er leven verschillende goede bacteriestammen in onze darmen. Deze bacteriën helpen ons bij de vertering van ons voedsel en met de verdediging tegen slechte, ziekteverwekkende bacteriën. Maar je kunt je voorstellen dat deze bacteriën wel in leven moeten blijven en goed hun werk moeten kunnen doen. Deze bacteriën hebben hier voedingsvezels voor nodig.

Wist je dat voedingsvezels ook onder de koolhydraten vallen? Let dus op als je koolhydraat arm eet, dit zijn voedingsstoffen die je niet mag missen.

Vriendelijke groet,

Willemijn Zwinkels, Voedingsdeskundige Meesterbakkers

< Terug naar het nieuws overzicht